Underground! Gyanúsan sokszor van leírva az, hogy underground!

2019. november 20. 17:00 - csubeszshuriken

Karyn Crisis' Gospel of the Witches - Covenant (Aural Music, 2019)

a2189203219_10.jpgA szeretteinkről nem illik megfeledkezni. Ezért is igyekeztem Karyn minden mozdulatát követni, egészen pontosan a második Crisis lemez óta. Emlékszem először azt is egy lemezboltban hallottam és annyira csúnyán rácsúsztam, hogy ez a hang azóta sem tudott a lejátszómból kikopni. Szóval itt most kapásból feltudnám sorolni, hogy melyik Crisis lemezt miért is komálom, de igazából azok már jó régi cuccok és túl szorosan nem is kapcsolódnak ahhoz, amit az énekesnő manapság csinál. A szólólemezek előtt volt még egy állomás, vagyis az utolsó Ephel Duath lemez, amin szintén ő énekelt és ez azért is fontos, mert a dalokat most is az olasz zenekar frontemberével közösen írja, akivel azóta össze is házasodtak.

Meg vannak azok a festmények, amiket Karyn saját oldalán találtam pár éve és az lett tőlük az érzésem, hogy először csak lefestette, de aztán fel is vette, amivé válni akart a zenében is. Boszorkányok, szellemlények, okkult szimbólumok, a számok tulajdonképpen ezeknek áldozó rituálék, amiket én csak nagyon nehezen neveznék metálnak. Mert a tipikus stílusjegyek dacára, ez a nő látszólag már annyira másban van - a lényeg a mondanivalón van - hogy lehetetlen lenne őt más előadókkal összemosni. Az új lemezzel is a Salem's Wounds vonalán kívánnak továbbmenni, de az előző lemezhez képest a Covenant még inkább lassabb és dallamosabb, csak kevés nyoma van a Crisis, vagy az Ephel Duath múltnak. 

Bevallom elsőre pont ezek a nyomok voltak, amik megragadtak, ezért örültem a Womb of the World és a Dea Iside című daloknak. Könnyebb volt fölállni a törzsi doboknak és a vadnak, mint fülelni az epikus és progresszív témák között. A második számtól nekem ugyanis kérdéses volt az album első fele. Keresnem kellett, hogy mit is hallok, hogy végre valami igazán elkapjon. Azonban, ami az első hat számból több hallgatás után végül először beérett, az csak a Stretto di Barba volt. Az valóban borult folk és okos, sötét pompa. Davide Tiso szokásosan progresszív rock hatásokból építkező ötletei egyáltalán nem rosszak, időnként valóban grandiózusak, csak valahogy több számban is nélkülözik azt a fajta lüktető dinamikát, ami jól tudja keretezni Karyn továbbra is féktelen hangszálait. Ami a Great Mothers öt percében is kurva jó azon a két szólamon, ahogy önmagára ráhörögve énekel és a dal a gitárokkal is csak folyamatosan növekszik. Utólag egyébként belátom, hogy a komplexitás itt is tetszik, csak meg kellett többször hallgatni. Hogy lássam a doom templomot is felragyogni.

Amikor a zenészeink elkezdenek változni, valahogy jó lenne velük tartani, de ehhez nekem is el kell engednem valamit és azért az kurva nehéz. Talán ezért is vagyok ennyire ambivalens, de nekem ez egy nagyon-nagyon vegyes lemez. A Benevento, Circle of White Light és Blood of the Mother című számokat Karyn csodálatos hangjának dacára sem szerettem meg, ezeket valahogy parttalannak éreztem. Ellenben a The Hours végül megint csak teljesen levett a lábamról - alélok a gyógyító tiszta hangjától - pedig abban még Fabian Vestod sem dobol. Ő a Janara első felében játszik istent azzal, hogy ugyanazt üti, mégis leszakítja vele az eget, az például szintén egy boszorkányos jelenet. Ott Karyn hangjától is megijedtem, pedig tényleg szeretem. Bárhol és bármikor megnézném élőben. Nekem továbbra is érdekes ez a misztikus útkeresés. Rengeteg minden lehet mögötte, olvastam róla, hogy ő ezt az egészet komolyan veszi és valahogy mindig bírtam a következetes elszállásokat. Ez az album pedig abszolút az és semmi más. Játék és varázslás. 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://fmsuicide.blog.hu/api/trackback/id/tr7215316608

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Underground! Gyanúsan sokszor van leírva az, hogy underground!
süti beállítások módosítása